کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی

کمپین‌های تبلیغاتی مجموعه‌ای از فعالیت‌های تبلیغاتی چندجانبه است که در رسانه‌های ATL، BTL و TTL به کار می‌رود. در تهیه کمپین‌های تبلیغاتی برای کسب و کارها ابتدا پیام کمپین مشخص می‌شود، سپس مخاطب هدف تعیین می‌گردد و در نهایت با برنامه‌ریزی دقیق مبتنی بر مطالعات بازار، پیام مناسب در دوره زمانی مناسب و با بودجه مناسب برای مخاطبان هدف ارسال می‌شود تا آن‌ها را به برند یا محصولات برند ترغیب نماید.

تحلیل موقعیت برند

تحلیل موقعیت برند (Brand Positioning)

به زبان ساده، موقعیت‌‌یابی برند فرآیند شکل‌دهی جایگاه برند شما در ذهن مخاطبان است. هدف از تحلیل موقعیت برند در «رسامد» این است که اطمینان حاصل شود که مخاطبان نام برند شما را با مزیت‌های کسب و کار شما در حوزه‌های محصول، قیمت، ترفیعات و … مرتبط می‌کنند. در تحلیل موقعیت برند، هویت برند نیز برای شما ایجاد می‌شود. هنگام بهبود موقعیت برند در «رسامد»، فرآیند متمایز کردن شما از رقبای مستقیم انجام می‌شود. این مخاطبان شما را قانع می‌کند که شما را جایگزینی مطلوب نسبت به رقبایتان در نظر بگیرند. در «رسامد» بیانیه‌ای برای موقعیت‌یابی برند شما ایجاد می‌شود که مشخص می‌کند کسب و کار شما چه فعالیتی انجام می‌دهد و چرا شما در این فعالیت، خاص هستید تا از این طریق بتوان فضایی مناسب و مثبت از شما در ذهن مخاطبان ایجاد کرد.

هدف‌گذاری کمپین تبلیغاتی

هدف‌گذاری کمپین تبلیغاتی (Advertising Campaign Targeting)

کمپین تبلیغاتی، مجموعه‌ای از آگهی‌های تبلیغاتی است که در «رسامد» در قالب یک چارچوب محتوایی مشخص و منسجم طراحی می‌گردند تا با استفاده از رسانه‌های مناسب، گروه خاصی از مخاطبین را هدف‌گذاری کنند. در «رسامد» برای هر کمپین تبلیغاتی گزینه‌های متنوعی از رسانه‌های تبلیغاتی آفلاین (تبلیغات محیطی، تبلیغات در رسانه‌های جمعی نظیر رادیو و تلویزیون، تبلیغات در رسانه‌های چاپی، تبلیغات در نقطه فروش و …) و آنلاین (تبلیغات در فضای مجازی، انواع تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری، رپورتاژ آگهی و …) در نظر گرفته می‌شود؛ ترکیب رسانه‌های هر دو حوزه آفلاین و آنلاین با پیامی واحد و یکپارچه، یک کمپین تبلیغاتی ایده‌آل را تشکیل می‌دهد که ما در «رسامد» به آن کمپین‌۳۶۰ درجه می‌گوییم. هدف‌گذاری کمپین تبلیغاتی در «رسامد» در این حوزه‌ها انجام می‌شود:

شناسایی بازار هدف

شناسایی بازار هدف (Target Market Identification)

شناسایی بازار هدف با استفاده از استراتژی‌هایی مانند مشخص کردن مخاطبان، مهم‌ترین گام برای اجرای موفق کمپین‌های تبلیغاتی است. بر همین اساس، می‌توان گفت که پیاده‌سازی چنین استراتژی‌هایی برای شناسایی بازار هدف می‌تواند روند کسب و کار شما را ساده‌تر کند. مراحل کلیدی مورد نیاز برای شناسایی و انتخاب بازار هدف در «رسامد» شامل این مراحل است: دسته‌بندی پیشنهادهای محصول شما، تعریف کردن مخاطبان ایده‌آل برای محصولات شما، دسته‌بندی مشخصات مشتریان ایده‌آل شما بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، گردآوری داده از مشتریان از طریق مصاحبه یا پرسشنامه و تحلیل داده‌های گردآوری شده از مشتریان.

ایجاد پیام‌های تبلیغاتی

ایجاد پیام‌های تبلیغاتی (Creating Advertising Messages)

پیامی که از طریق کمپین تبلیغاتی برای مخاطبان هدف ارسال می‌شود، بسیار مهم است. با وجود تفاوت شرکت‌ها و استراتژی‌های تبلیغاتی آن ها، متن و پیام آگهی همیشه باید به خوبی سازمان‌یافته، واضح، مختصر، روان و منسجم باشد. در «رسامد» در گروه‌های تخصصی طوفان فکری، پیام‌های تبلیغاتی به صورتی ایجاد می‌شوند که بتوانید با مخاطبان هدف به زبان خودشان ارتباط برقرار کنید. ایجاد ارتباط از طریق یک پیام تبلیغاتی مناسب و اثربخش می‌تواند به معنی استفاده از خدمات یا خرید محصولات شما توسط مخاطبان باشد.

انتخاب رسانه تبلیغاتی

انتخاب رسانه تبلیغاتی (Selection of Advertising Media)

انتخاب رسانه جهت انجام تبلیغات از مهم‌ترین گام‌های یک کمپین تبلیغاتی است و اهمیت ویژه‌ای در برندسازی مناسب و معرفی صحیح محصولات کسب و کارها دارد. در «رسامد» با انجام مطالعات تخصصی جهت دسترسی هرچه بهتر به مخاطبان هدف، رسانه تبلیغاتی مناسب برای انجام تبلیغات کسب و کارها انتخاب می‌شود، مؤثرترین ابزارهای تبلیغاتی جهت اطلاع‌رسانی به مخاطبان هدف گزینش می‌شود و مؤثرترین راه‌های ارتباط با مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه انتخاب رسانه تبلیغاتی در «رسامد» شامل هدف‌گذاری (کدام محصول به کدام مخاطب ارائه شود)، تحلیل رفتارهای مشتریان و مخاطبان هدف، تعیین بودجه تبلیغاتی، تحلیل بازدهی رسانه تبلیغاتی و تحلیل نرخ بازگشت سرمایه است.

تهیه انواع فرم و پرسشنامه

تهیه انواع فرم و پرسشنامه (Preparation of Forms and Questionnaires)

پرسشنامه‌ها از اصلی‌ترین ابزار گردآوری داده‌ از مخاطبان هدف چه به صورت کمّی (Quantitative) و چه به صورت کیفی (Qualitative) هستند. در «رسامد» با استفاده از پرسشنامه‌ها، داده‌ها به روشی استاندارد گردآوری می‌شود و به این ترتیب سازگاری درونی و انسجام در داده‌ها تضمین شده و نتایج حاصل از اجرای کمپین‌های تبلیغاتی با استفاده از چنین داده‌هایی قابل اعتماد و ارزشمند خواهد بود. مراحل طراحی یک پرسشنامه مؤثر در «رسامد» به صورت زیر است:
– تعیین اهداف و نیازهای اولیه کسب و کار و در نظر گرفتن داده‌های مورد نیاز متناسب با آن‌ها؛
– تهیه محتوای سؤالات، جمله‌بندی و قالب مناسب برای دریافت پاسخ‌ها؛
– در نظر گرفتن توالی و چیدمان سؤالات هنگام طراحی پرسشنامه؛
– آزمون اولیه پرسشنامه به منظور شناسایی مشکلات و ایجاد نسخه‌های اصلاح شده؛
– ارائه و به کارگیری طراحی پرسشنامه نهایی.