تحلیل کسب و کار

تحلیل کسب و کار

انگیزه کسب و کارها برای استفاده از دانش تجزیه و تحلیل کسب و کار، دو مؤلفه فرصت‌ها و تهدیدها است. کسب و کارها مانند یک موجود زنده هستند و در هر مرحله از طول عمر خود با مشکلات متفاوتی مواجه می‌شوند که بایستی این مشکلات شناسایی شده، دسته‌بندی شوند و مورد تجزیه و تحلیل واقع شوند. «رسامد» با بهره‌گیری از تیم تخصصی و حرفه‌ای خود و با استفاده از ابزارهای مختلف نظیر مطالعات کسب و‌ کار، برنامه کسب و‌ کار، مدل کسب و کار و … ، کسب و کار شما را مورد تحلیل قرار می‌دهد و راهکارهای توسعه کسب و کار در حوزه‌های مختلف نظیر بازاریابی، فروش، تولید، برندسازی، مشتری‌مداری، فعالیت در فضای آنلاین و … را به شما ارائه می‌دهد.

مطالعات کسب و‌ کار

مطالعات امکان‌سنجی و طرح توجیهی

طرح توجیهی و مطالعات امکان‌سنجی (Feasibility Study) گزارشی است که توجیه‌پذیری یک طرح را در ابعاد مختلف از قبیل مالی، بازار و فنی بررسی می‌کند. بخش‌های طرح توجیهی به شرح زیر است:

1- تجزیه و تحلیل مالی (Financial Analysis): تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف مالی و سودآوری طرح توجیهی در این بخش انجام می‌شود.
2- مطالعات بازار (Market Research): در این مطالعات ابعاد مختلف محصول، قیمت، توزیع، بازار هدف، ترفیعات، و … مورد بررسی قرار می‌گیرد.
3- امکان‌سنجی فنی (Technical Feasibility): ابعاد فنی طرح توجیهی نظیر محل اجرا، ماشین‌آلات، فناوری، ظرفیت، ساختار اجرایی و تجهیزات تولید بررسی می‌شود.

 

مطالعات بازار
مطالعات بازار به دنبال گردآوری، شناسایی و تجزیه و تحلیل آن دسته از اطلاعاتی است که منجر به ایجاد فرصت‌ در ارائه کالاها و خدمات، تبیین مشکلات و تهدیدهای پیش روی بازاریابی کالاها یا خدمات و ارائه راهکارهای برون‌رفت از مشکلات و تهدیدها می‌شود. با به‌کارگیری نتایج برآمده از مطالعات بازار، کسب و کارها می‌توانند از فرصت‌های تجاری جدید استفاده نمایند و یا مشتریان فعلی خود را افزایش دهند. مطالعات بازار می‌تواند اطلاعات مفیدی در مورد وضعیت بازار رقبا نیز ارائه کند که این منجر به افزایش قدرت رقابتی و افزایش سودآوری کسب و کارها خواهد شد.

طراحی برنامه کسب و‌ کار

برنامه کسب و کار (Business Plan)

برنامه کسب و کار یک برنامه استراتژی محور است که در آن اهداف و برنامه‌هایی که باید در کسب و کار اجرا شوند را برای تمام اعضا و تیم‌های سازمان مشخص می‌نماید. در برنامه کسب و کار استراتژی‌های بازاریابی تدوین می‌شوند، اهداف و پیش‌بینی‌های مالی مشخص می‌شوند و اهداف تجاری تعیین می‌گردند.

طراحی مدل کسب و کار

مدل کسب و کار (Business Model)

مدل کسب ‌و کار شامل برنامه‌ریزی کسب و کارها به منظور درآمدزایی از طریق محصولات، مشتریان، بازارهای هدف، همکاران و … است. مدل کسب و کار در چهار حوزه تهیه می‌گردد:
1) کالاها و خدماتی که کسب و کارها ارائه می‌کنند؛
2) نحوه‌ ارائه‌ کالاها و خدمات به بازار هدف؛
3) هزینه‌های کسب و کار؛
4) نحوه سودآوری و‌ درآمدزایی.